söndag 25 augusti 2013

Från Skagerack via Göta Älv tillbaka i Vänern

I onsdags lämnade vi ett soligt och blåsigt Rörö bakom oss för att bege oss hemåt till Vänersborg. Vi stannade till i Göteborg, Eriksberg, rastade Coccos och hämtade "slussbrädan" ( att ha en bräda över fendrarna när man slussar är mycket bra! Det sliter inte så mycket på fendrarna och det blir en slät yta. Vi lämnade vår i Eriksberg för att slippa släpa med den och den fanns kvar!) därefter lämnade vi saltvattnet bakom oss med Black Pearl för den här sommaren.

Vi visste det skulle ta längre tid upp genom Göta Älv än när vi gick ner, det blir ju motströms uppåt....men vi trodde i vår enfald ändå att vi skulle klara oss med en dag....Men nej! Slussar och broar upp genom kanalen stänger för fritidsbåtar klockan 19.00.
Vid ca 21.30 var vi vid första Slussen av fem, i Lilla Edet. Svante hade pratat med personal vid de broöppningar vi hade haft innan och det lovade oss att slussa oss i Lilla Edet så vi kunde lägga oss i Gästhamnen på andra sidan istället för att ligga nedanför och vänta under natten. Det tackar vi för!!!
Det kändes sedan som om vi fick en bonusdag på torsdagen....solen sken från klarblå himmel och det gick att njuta längs den tråkiga kanalen med motorljudet malande i huvudet.
Vid ett ställe hör jag plötsligt hur det tutar till bakom oss i den trånga kanalen...och bakom oss ser jag en stor blå lastbåt torna upp snabbt! Säger till Svante som styr.... Han håller åt sida. Så mycket han kan och när båten precis gått förbi ser jag stora vågor komma rullande mot oss... Hej å hå!! Eftersom det är trångt i kanalen studsar dessa vågor fram och tillbaka mellan kanalens kanter och vi åker berg-och dalbana på dem :-) Den stora båten får möte med en segelbåt som sen kommer guppande över vågorna mot oss. De vinkar glatt och kvinnan på båten tittar på vår båt, ser surfbrädan på däck och ropar"-nice surfwaves" och gör tummen upp :-) Vi ser att båten är från Nya Zeeland. Vi googlar båtnamnet, "Black Butterfly" och får upp deras blogg och kan läsa lite om dem. Hm....dem hade vi velat prata med, det hade varit kul....Men men, kanske om vi inte möts på topparna av meterhöga vågor i Göta Älvs kanal :-)
Vid 17 tiden på torsdagen lade vi till i vår hemmahamn, Vänersborgs Marina med blandade känslor. Kul träffa sönerna men inte mer än så faktiskt.
Vår längtan har vuxit sig ännu starkare och vi känner att det här snigellivet passar oss fantastiskt bra!

Idag är det söndag.....Igår hade jag jobbångest så det skrek om det...idag njuter jag av just denna dagen. Svante har en veckas semester kvar. Jag börjar jobba på tisdag....
Vi har krysseglat under eftermiddagen här i Vänern och ligger nu för ankar och njuter av denna ljuvliga augustidag!
Påvägen hit idag kunde vi bara konstatera att hur tråkig den där förbaskade kanalen än må vara så är det värt det att åka den för att få ha båten så nära vårt hem så att vi när andan faller på bara kan dra en sväng om så bara för några timmar, och segla! Det känns lyxigt!
Vi har precis avnjutit en hälsosam båtlunch ( tonfisk, ruccola, majs, oliver och citronpeppar) och nu är det kaffe och lite bokläsning som väntar....
Vi är överrens! Vi kan vänja oss vid det här :-)