onsdag 27 november 2013

Tänk vad mycket ett litet leende kan göra…..

Att möta Svante på bron på vägen hem en dag och han viftar, ler och sen en varm kram, det kan vända en skitdag till en riktigt bra dag på ett litet kick….
Att få komma in och jobba några timmar nu när jag varit sjukskriven och få välbekanta leenden om så för bara en kort stund, gör att det känns mycket lättare……

Att le är helt klart underskattat!! Jag tror inte alltid vi tänker på hur mycket det faktiskt kan betyda för en annan människa att få ett leende av oss…inte heller vad det faktiskt betyder för oss själva att ge ett…..


En ganska ny studie som är gjord vid Universitet i Kansas visar att i vissa fall kan ett leende till och med minska stress och få oss att må bättre.
Visste du att du faktiskt kan lura din hjärna och kropp att må bättre genom att le! Dessutom kommer den du ler åt också att må bättre. Så enkelt och ändå gör vi det alldeles för sällan. Ibland utmanar jag mig själv när jag har en tung dag….då kan jag få för mig att jag ska le åt alla människor jag möter som går ensamma. Att se exempelvis en gammal människa skina upp och se överlycklig av mitt lilla leende och "hej" gör faktiskt att saker och ting känns lite bättre. En go känsla i magen infinner sig liksom….
En doktor Ulf Dimberg som forskar om ansiktsuttryck vid Uppsala Universitet har bevisat att leenden faktiskt "smittar av sig". Det bästa är att det inte bara smittar av sig till andra….det smittar av sig till oss själva också! Ler du för att du är glad? Eller är du glad för att du ler? Troligtvis båda delarna….Visst är det intressant hur något som ändå är så självklart för oss faktiskt betyder så mycket både för oss själva och andra. Det bästa är att vi kan ju faktiskt påverka det själva!!

Efter att ha sett min snygga badvakt till make på bron inne på Vattenpalatset i dess "tropiska klimat" så ska jag nu lägga mig en stund på soffan med ett leende på läpparna…..sen har jag ett litet äventyr på gång ;-)

Här får ni några "leende ordspråk" på vägen!
Le mot världen så ler världen mot dig <3


Ännu har ingen lyckats hitta, 
en bot mot denna smitta.
Välkommen till ett liv som glädjespridare, 
med ett leende för du glädjen vidare.

Det svåraste man kan göra är att le när man är sjuk, lider av smärta eller är deprimerad.
Men det är ett kostnadsfritt recept på en ny början och återhämtande.


Ett leende sker i ett ögonblick, men minnet av det kan finnas kvar en livstid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar