söndag 30 mars 2014

Våren öppnar för möjligheter och ger oss något att göra mest hela tiden

Nu var det allt bra längesedan jag skrev något!! Dagarna rullar på och blir till veckor och det händer så mycket hela tiden och plötsligt finns det massor vi skulle vilja dela med oss av. Dessutom ska tilläggas att Svante nu börjar vara i startgroparna för att skriva i bloggen med, vilket ska bli väldigt kul för omväxling skull.

Precis just nu sitter jag i solen på altanen, för tillfället bara med Coccos men Svante var här med och åt frukost innan. Det är så ljuvligt att äntligen kunna sitta ute och göra det även om halva våra dagar försvinner när vi sätter oss här…men vad tusan gör väl det egentligen…??? Vi njuter så mycket vi kan och när vi känner för att göra något som behöver göras så gör vi det och då blir det desto roligare när vi njutit så mycket vi vill först inte tvärtom som är så lätt att göra….ni vet hur man först, bara ska göra det där man behöver göra för att sedan ta det lugnt och många gånger skjuts den där sköna stunden på allt mer och många gånger kommer den inte förrän solen gått ner och det är dags för kvällens bestyr….
Så som de livsnjutare vi har blivit så gör vi tvärtom! :-)
Det är därför dagen inleddes med en löptur för Svante och Coccos, som de dessutom avslutade med ett dopp i det blå!!! Japp, årets första bad…haha…tokar…själv passade jag på att göra mitt yoga pass och avnjuta en bok i solen innan de kom tillbaka och det blev frukost på samma plats. Och det är därför Svante just nu är och tänder eld i bastun så vi kan sätta oss och basta en stund innan vi fortsätter med dagen och vad den har att bjuda på. Det är så skönt!!

Svante har ju börjat en liten renovering inne, vi ska ha ett badrum utanför vårt sovrum i rummet som bara väntat på att något ska hända. Han började med att flytta dörren till vårt sovrum och det är klart…sen kom solen :-) Då vill väl ingen människa vara inne om man inte måste??? Och vi måste inte. Det får ta den tid det tar. Istället har han pysslat med båten, lagat ett mindre jack efter sommarens grundstötning utanför Vallda Sandö, fixat tackluckan så den blir tätare och snart ska det bottenmålas och jag ska fixa "namnmärkning" på vår skönhet. Men även detta har fått sig ett litet avbrott och Svante började här om dagen med att kratta och städa vår gård!! Vi har en gård som har sett ut som skrotnisses….haha…Svante samlar på "bra ha" saker och jag brukar driva med det men det brukar också vara så att plötsligt tycker jag också att det är saker som är bra att ha när något plötsligt behövs ;-)
Nu har han i alla fall rensat och jag fick plötsligt en rostfri planteringsbänk med skåp och allt!!!! Något han hittat vid tillfälle och som sedan blivit stående och nu blev det så bra!!
Jag är ingen stjärna på blommor och planteringar men jag tycker det är kul när andan faller på och blommor gör mig glad men jag är ofta kass på att ta hand om det i längden om det måste skötass mycket :-/ Dessutom så är vi ju på båten stor del av sommaren men tills dess och efter kanske….jag får ju passa på så länge vi är kvar på torra land ;-)

Så visst bjuder våren på massa njutning om vi är beredda att tillåta oss att njuta och prioritera att njuta, men den bjuder även på massa möjligheter att göra det som vi för dagen känner för och vill, inne som ute. Det viktigaste i allt det här är bara att komma ihåg och verkligen känna efter vad som är njutning för dig och vad tycker du är kul att göra? Inte vad alla tidningar tycker att vi ska göra och vara bra på…..massmedia är bäst på att mata oss med vad vi bör göra…allt från vad vi ska äta, hur vi ska träna till vad vi ska göra om vi har hus. Kom ihåg att det är bara du som kan avgöra det och om du går efter vad andra tycker och tänker så kommer varje dag på våren vara en stressad upplevelse för dig istället för njutning och glädje…

Nä…nu måste jag gå för bastun är varm ;-)
Vi önskar er en skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar