lördag 19 juli 2014

Nattsegling, soluppgång och ett mycket lugnt Kattegatt!

Efter att ha varit på Ballen, Samsö, som Noah hade önskat :-) (detta stället tilltalade intee oss särskilt mycket alls. För mycket folk och lite Marstrand i högsommar över det. Gillar man det så är det säkert toppen. Mårup på Samsö passade oss mycket bättre) så började vi resan hemåt genom att gå till Grenå igen. Även Grenå var nu överfullt! Där vi hade legat sist låg 3-4 båtar på varandra i bredd!! Trots att vi kom in sent med flera andra båtar före och efter oss så lyckades vi rätt snabbt se ett ställe att lägga oss utan att behöva ligga inpå någon annan båt :-D De båtar som kommit in före oss och cirkulerade följde sedan snabbt vårt exempel. Vi lade oss nämligen utanför yttersta pålen och la tamp om den och sedan nästan vid kortsidan av bryggan ;-)

Hur som helst. Dagen efter var målet Anholt igen precis som påvägen till Danmark. Vår danska båtgranne i Grenå frågade oss vid frukosten vart vi skulle sedan coh när vi svarade Anholt så skrattade han lite och sa att då skulle vi gått mycket tidigare. Det blir fullt där nu direkt. Trist tänkte vi men det löser sig alltid på något sätt så vi tog ändå en promenad först till Rema 1000 och handlade lite öl och vin att ta med hem :-) Sen seglade vi.

Mycket riktigt så var det mer än fullt i Anholt när vi kom dit. Det är verkligen helt otroligt att de får lägga så många båtar i bredd på varandra!! I Sverige får det vara max 2, rent säkerhetsmässigt…..Men hur som helst så låg de upp till 6 i bredd här!! Några hade lagt sig för ankare inne i en vik i hamnen. Det gjorde vi med. Så Coccos fick äntligen åka lite kajak igen för att komma i land :-D Noah paddlade på surfbrädan.

Vi bestämde att vi lika gärna kunde lägga oss tidigt och gå upp på natten för att börja seglingen hemåt. Innan vi gick och lade oss så knackade det på båten. Nedanför satt ett tyskt par i gummibåt. "-Is this captain Jack Sparrow?", sa de till Svante :-D Det var deras båt som låg närmast vår och de var lite oroliga att vi låg för nära deras ankare för de skulle gå tidigt på morgonen. Men det var ju inget problem eftersom vi skulle gå på natten.

När vi lugnt och stilla lämnade Anholt klockan 03.00 så började det redan ljusna och festen på land pågick fortfarande……Det blåste knappt något alls 1-2 m/s det var så stilla och vackert. Noah tyckte nog det var lite väl stilla….han var uppe först och fylld av förväntan men gick snabbt och lade sig igen när det gick så sakta. Coccos var inte heller så pigg ;-)

Svante och jag däremot njöt av en enormt vacker soluppgång och sedan började en vacker dag med klarblåhimmel men fortfarande inte mycket vind att tala om….0-3 m/s men mest mellan 1-2 m/s….trots 3 segel uppe så gick det inte fort men vi njöt…..det var ljuvligt!
Svante och jag vilade vid några tillfällen sedan med. Vi turades om. Jag lite mer än han dock…han hade lite svårt att koppla av ;-)

Ca 20 timmar och en solnedgång senare lade vi till i Vallda Sandö!!
Sista timmarna hade vi tyvärr fått gå för motor. Vi skulle dit och lämna av Noah hos sin kompis Rasmus eftersom han skulle följa med deras familj till Spanien på lördag. Vi klarade det men det tog tid.
Mest fantastisk var nog Coccos! Vi försökte få henne att kissa på däck med tidning och allt men hon var inte intresserad. Ville bara vila. Hon har inte verkat stressad, orolig eller gnytt som hon kan göra om hon enstaka gånger behövt kissa mitt i natten…..När vi kom i land kissade hon och lekte precis som vanligt. Hon verkade inte något påverkad av den långa resan…….
Så nu är vi i Sverige igen och etapp 1 är avklarad…..Nu väntar bara en lång kanaltur på Göta Älv hemåt, motströms…..Dessutom är det "Fallens dagar" i Trollhättan så det släpps ut ännu mer vatten än vanligt vilket ger ännu mer motström…..Men solen skiner så det blir nog inte en jobbig tur precis ;-)

Det blev ett långt inlägg men det har varit dåligt med uppkoppling det sista men här är vi nu ;-)
Vi önskar er en solig, skön lördag!

Pst….tilläggas ska att vi anser att Danmark har varit över förväntan….sammanfattning av var vi varit kommer ;-)