tisdag 23 september 2014

Boktips: "Alla sa att vi skulle dö"

Nu har jag äntligen, men med viss känsla av vemod och saknad, läst ut boken "Alla sa vi skulle dö : en segling tills världen tog slut "

av Danjel Henriksson, Kajsa Björn, Jonatan Bonthron




Boken var mycket lättläst och jag gillar upplägget när det är olika människor i besättningen som skriver, samt gäster m.fl så det blir flera olika vinklingar på äventyret. Detta gäng med ungdomar som kastade sig iväg runt jorden i en liten Vega med ringa segelkunskaper och en mycket begränsad ekonomi, samt en knappt fungerande motor och ingen toalett, får ju en onekligen att känna att ingenting är omöjligt!
Jag har blivit sugen på att besöka öar och ställen som jag inte visste fanns och framför allt så tycker jag att även i denna "jorden runt skildring" så framkommer det tydligt att när det händer tråkiga saker eller att hamna i oväder m.m så beror det oftast på tidpress. Att någon etapp tar längre tid eller något krånglar och man måste ta sig vidare för att hålla "schemat" så mycket som möjligt vilket gör att de inte alltid kan vänta ut dåligt väder som är på väg. Då känns det så skönt att känna att vår plan är att inte ha någon tidsplan på det viset utan skulle det visa sig att det är dåligt väder en period, kort eller lång så kommer vi kunna stanna där vi är utan större problem :-)

Kan ju också säga att jag har ett nytt favoritställe dit jag vill och där jag just nu känner att jag skulle kunna stanna länge! Detta efter att ha läst denna boken samt efter att läst recensioner från den svenska familjens jorden runt resa som pågått några år och lite annan läsning….
Jaha….du blev nyfiken ;-)


Madagaskar såklart!

Nu har jag med varm hand lämnat över boken till Svante som är nyfiken på den då vi har diskuterat och pratat om endel ur boken medan jag har läst den. Vi får se vad han säger sedan men jag ger den 4 döskallar av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar