onsdag 8 oktober 2014

När det ena efter det andra visar dig att du valt rätt väg i livet

Har haft första natten med bästa sömnen hittills efter min operation…gissa var vi sov ;-)
Japp!! På båten såklart!
Det var så mysigt att kliva ombord igår, tända ljus och krypa upp i soffan ombord och bara mysa och prata i lugn och ro. Ingen tv eller något annat bara ljudet av smattrande regn och vinande vind. "Feelgoodfaktorn" var hög!

Svante började tidigt i morse stackarn men å andra sidan hade han ju bara 2 minuter till jobbet ;-) Coccos och jag tog en skön, lugn förmiddag ombord och njöt av lugnet med frukost, kaffe och bok.


Jag fick även ett samtal av en vän och vi pratade om lite allt möjligt men plötsligt så började hon prata om ekorrhjulet, livet och varför man inte kan stanna upp och njuta mer. Vi kom även in på det där att följa sina drömmar och hon nämnde människor som pratar om att se tecken i livet och upplevde väl själv att livet rullar på så fort att hon inte kan se dem men önskar hon kunde…..Då är det lite roligt att jag faktiskt precis satt och läste om att se tecken i min bok, "Alkemisten" av Paulo Coelho…vilket vi inte hade pratat om alls!! Haha….Senaste dagarna har det varit endel sådan "tecken" i vårt liv som jag noterat och tagit in och nu känns det så självklart att knyta ihop det lite.

Vad menar jag då med tecken? Ja det är ju lite vad vi gör det till men livet men även våra kroppar inte minst är duktiga på att ge oss tecken på hur den mår men vi är ofta dåliga på att lyssna på det….

Det som jag sett som tecken för oss sista dagarna har varit relaterat till vårt kommande äventyr som faktiskt närmar sig och vi inser att även om vi skulle vilja åka helst nu så behöver vi ändå den tiden som är kvar för planering och förberedelser. Det är ju trots allt lite jobb kring att avsluta ett liv på torra land ;-)
I helgen när Svante har jobbat har jag tänkt mycket på det vi har framför oss. Plötsligt slänger en vän jag har på facebook ut en allmän fråga om vad man skulle göra om det inte fanns några hinder i livet?? Denna facebookvännen heter Camilla Lebert Hirvi. Hon kallar sig själv Digital Nomad, och bor för tillfället i Thailand och coachar andra till att leva sina drömmar. Nyfiken? Kolla hennes hemsida www.peelitoff.net. Jag svarade såklart på den allmänna frågan att vi skulle åka direkt :-) Efter det har vi haft lite kontakt :-)
Samma dag kommer Svante hem och berättar om en gammal bekant som var och badade och som det visade sig har bott utomlands på båt med sin familj i drygt 5 år och nu flyttat hem men har kvar båten nere i värmen…..
Dessutom stod det samma dag i GP om ett ungt par som rest jorden runt i 3 år och nu kommit hem…

Vi bara läser, pratar, lyssnar, myser och tar åt oss och känner båda två hur detta gör oss ännu mer övertygade ( om det nu går…) att vi gör rätt! Vi är på rätt väg! Vi tänker följa vår dröm och det är inte en fråga om eller när utan vi vet!
Något som vi är överrens om är ändå att samtidigt få ut det mesta av varje dag som vi lever här fram tills dess. Plocka guldkornen, se det som är här och nu. Även om vi vet och klart tänker på det och pratar om det en hel del för det måste man när det ska planeras så är det viktigt att inte bara "leva där framme i huvudet" utan göra varje dag till små äventyr och så mycket glädje det bara går………

Det är dessutom väldigt intressant att mitt i allt som pågår läsa en bok som jag hört andra prata om men jag har inte varit "där" själv innan för att läsa den….men på sitt speciella sätt så är det ju precis det här som Paulo Coelho beskriver fast genom en fåraherde som lär sig uppskatta livet här och nu under resans gång samtidigt som han tar sig till sin dröm…..

Jag såg dessutom att jag vunnit denna härliga "print" från den härliga hemsidan Soil & Soul! Yeah….



Önskar er en ljuvlig höstdag…oavsett, regn, blåst, sol, kyla….det blir vad du gör det till!

Vår Black Pearl i höstkvällen igår! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar