onsdag 19 november 2014

Julklappstillverkning och dags att lämna landet

Som jag tidigare har beskrivit så har jag jobbat lite med att få tillbaka en bättre finmotorik i min höger hand genom att pärla armband med små budskap/påminnelser. Det har varit kul och nyttigt. Roligast har nog varit att det blev ett sådant intresse för dem :-)
Nu har jag tagit det lite längre med att göra mina egna Malas halsband.
Vad är malas?
Malas är radband/ meditationssträngar, kallas även för "meditation beads", alltså meditationspärlor. Detta är i grunden en österländsk tradition som har funnits i tusentals år framför allt inom buddism, hinduism, yoga, meditation, bön m.m. Tanken är att man ska tänka en tanke för varje pärla i halsbandet (108 st) eller armbandet (27 st) eller så kan man bara räkna dem.
Lite intressant fakta:
Siffrorna 1,0 och 8 representerar 1= Alltet, 0= Medvetenhet, 8= Evighet
Tillsammans bildar de siffran 9 = Fullständighet (balans tänker jag..)
Det finns 54 bokstäver i sanskritalfabetet, var och en har ett manligt och ett kvinnligt, Shiva och Shakti.
54 gånger 2 = 108
Idag används malas halsband även som vanliga smycken eller är en bra gåva att ge bort till någon man tycker om. Ofta görs halsbandet med olika halvädelstenar. Halvädelstenar brukar ofta ha olika betydelse och självklart kan man välja ett halsband som man tycker är snyggt men det är också kul att ge bort ett med stenar som har betydelse och passar till just "den" personen.

T.ex har jag gjort det här halsbandet i med vita Howlite pärlor. Jag kallar det för "Styrka"…. Howlite bearbetar en självisk, negativ och kritisk attityd för att släppa fram oskuld och styrka. Den sägs även kombinera det logiska tänkandet med betraktande och tålamod. En sten för framgång och för att våga följa våra ambitioner hela vägen. Den låter oss inte stanna i tvekan utan stödjer vår att vår energi kommer till uttryck.

Här är ett som inte har fått något namn än men som innehåller röd sardonyx. Sardonyx användes av de gamla romarna som skyddande talismaner. Denna stenen sägs ha helande egenskaper. Den sägs rena immunförsvaret, lindra smärta och befria kroppen från föroreningar. den ökar modet och främjar kommunikation samt minskar stress i relationer mellan par eller mellan föräldrar och barn. 



Det färgglada chakrahalsbandet där alla chakran finns representerade. Chakrahalsbandet är ett smycke för själen. Ett smycke för utveckling och glädje. Det finns massor att läsa om chakra på nätet om du vill veta mer men jag går inte in närmare på det här idag ;-) Det börjar bli dags för mig att ta en kopp te och åka till O2 och hålla min MIMY (Mindfulness och Mediyoga)kurs.

Att sitta och knyta dessa halsband (jag knyter dem med tråd av lin) är rogivande, ger energi och glädje. Efter det att jag hade lagt ut första bilden på ett färdigt halsband på instagram så har jag dessutom fått några "julklappsbeställningar", vilket känns jättekul!!! Jag tänkte ju återigen bara göra några till mig själv :-)….haha…pyssel, pyssel…..made by pirates får snart bli vårt märke på vårt pyssel. 

Nä nu ska jag göra det sista vettiga för en vecka framöver….Svante är i Göteborg och har varit där på badmässa idag, Coccos har överlämnats till svärföräldrarna som är "överlyckliga" över att hon dessutom började löpa i förrgår lagom till de ska passa henne en veckan ;-), väskorna är packade och klockan 07.00 imorgon lyfter planet mot värmen och Egypten. Känns helt rätt att åka nu från rusket och mörkret och komma tillbaka till adventshelgen när det är dags för lite ljus i alla hus….om vi inte stannar...


På tal om något annat innan jag avslutar så känner jag mig som en vinnare allt oftare….inte bara när jag vinner 30:- på triss ;-)….tror det hänger ihop med en väldigt stark känsla av tacksamhet över mycket just nu. Önskar att fler kunde känna så ofta och hitta den känslan….det är riktigt härligt! 
Ikväll ska jag förmedla det till mina deltagare på MIMY (mindfulness och mediyoga) passet på O2 som jag är på väg till strax….Tacksamhet är den reflektion som de ska jobba vidare med hemma under kommande vecka. I uppgift ska de prova med att börja sina dagar med att skriva ner saker som de känner sig tacksamma över och reflektera över om och hur det påverkar resten av deras dag. Det är en riktigt bra övning som har hjälpt mig hit där jag är i detta nu, med känsla av att vara vinnare var och varannan dag. Prova du också….du förlorar ju inget på att prova men du kanske vinner mer glädje i din vardag ;-)

Önskar er en skön kväll i höstrusket!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar