söndag 14 december 2014

Känslomässig berg- och dalbana….

Det har inte precis duggat tätt mellan inläggen sedan vi kom hem från Egypten…anledningen är så enkel att det hänt så mycket och gör hela tiden vilket tagit lite på krafterna och jag har prioriterat att försöka hantera det som är och att inte sitta så mycket vid datorn.

När vi var i Egypten så kände vi båda en enorm lycka och tacksamhet. Tacksamhet för så mycket men b.la till min farfar som gjorde resan möjlig. Därför kände vi att när vi kom hem så skulle vi inte vänta till jul med att hälsa på honom och berätta det utan bara till kommande helg när vi var lediga……
Tyvärr hann vi aldrig göra det….på måndagen fick jag ett samtal från min bror att jag behövde komma ner till Växjö så fort som möjligt för farfar nog inte skulle leva så länge till….Jag kastade mig på första bästa tåg ner till Växjö men hann inte….när jag hade kommit halvvägs så fick jag samtalet från min bror att farfar hade somnat in….Hemskt besked att få på tåget. Huvudet jobbade på högvarv….men jag hann ju inte säga till honom….??!! Han hade inte haft telefon så jag hade inte kunnat ringa honom heller tyvärr…
Svante & jag tog med farfar till Teleborgsslott förra sommaren. Farfar var uppvuxen bredvid det & hans mor arbetade på slottet….Vi fick massa kul historia från farfar. Tack!!

När jag kom till Växjö så mötte min bror mig och vi åkte till sjukhuset för att ta farväl. Han låg där så fridfullt och det såg faktiskt ut som om han log. Jag visste att han kände lättnad. Han har längtat så länge efter att få göra farmor och min pappa sällskap och för hans skull så var det skönt att det gick fort. Men det går inte en dag utan att jag någon gång under dagen bara får den där tanken "jag måste ringa farfar!"

Även om farfar var gammal så är det ändå en människa som alltid har funnits i mitt liv och det väcker ju även annan sorg som saknaden av min pappa som faktiskt kunde ha fått vara med lite till…..Men nu är det som det är men det är svårt att kastas mellan känslan av att vilja göra det mysigt inför jul, med julpynt, ljus och bakande för att i nästa stund känna saknad. Julen är ju på något sätt så förknippat med att tänka och vara mer med familjen. Visst njuter vi så mycket vi kan men vi upplever helt klart att det är något som saknas i år i "julstämningskänslan"…..

Så här ser våra veckor ut från Egypten och framåt:
Lycka, glädje, tacksamhet i Egypten ena veckan, nästa sorg och förlust av farfar, nästa bröllopsdag med glada minnen och mysiga planer, nästa igen är det begravning och sedan är det jul…….
Det kanske faktiskt inte är så konstigt att "julstämningskänslan" inte kommer som den brukar och det måste kanske få vara så.


Eftersom det enda vi vet här i livet förutom att det är under en begränsad tid, är att allt hela tiden förändras så känns det oerhört viktigt att ta vara på de små sköna stunderna och verkligen känna efter vad som känns rätt, riktigt och vad vi helst vill göra. Huset kanske inte måste vara jättepyntat och vi kan istället gå sköna långpromenader och prata om tankar, drömmar och funderingar, basta, sova på båten m.m

I min MIMY (Mindfulness & MediYoga grupp) så hade vi just "allt förändras" som reflektion den veckan när farfar dog. Här är en tänkvärd text som jag skickade ut i veckobrevet till mina deltgare:

"Ju mer vi försöker skydda oss från den ofrånkomliga förgängligheten, desto sämre mår vi rent psykiskt. Rädsla för förändring kan bidra till fastklamrande, girighet och oförmåga att släppa taget. Om allting förändras, vad är då meningen med att försöka hålla fast? Eller göra motstånd mot inre tillstånd som vi inte vill uppleva? Allting kommer ändå att förändras.


Förändring är naturligt och pågår varje dag och varje sekund. Det finns ingenting vi kan göra åt det.

Eftersom allt är obeständigt, är det ovist att binda sin lycka vid det som i morgon kanske är annorlunda eller helt har upphört att existera. Man bör vara glad åt sina ägodelar, sin familj, sitt arbete, sin hälsa o s v, men vara klar över att man när som helst kan mista det man har och därför inte bygga sitt liv på det som är förgängligt. I annat fall drabbas man av besvikelser. Lyckans grund i en värld utan trygghet måste vara en bestående inre frid, som råder oavsett livets växlingar."

Med det vill vi önska er en riktigt bra vecka och kom ihåg vad som är viktigt nu i julstressen…..det kommer bli jul även om du inte hinner med allt utan prioritera istället att vårda dina relationer med vänner, familj och andra.

Varma hälsningar
SoS 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar