torsdag 25 juni 2015

Lite tokigheter och dags för midsommarfirande nummer 2

Igår vaknade vi till regnet...nu fick även vi skur efter skur. Vi låg kvar i Hals dit vi hade tagit oss ner till i förrgår. Även det ett mysigt ställe men väldigt litet. Vi ägnade den regniga gårdagen åt lite shopping i sportbutiken bredvid som hade rea och då pratar vi inte om 30% utan redan nu 50-70%! Så lite nya seglarkläder till Svante av märket Gill som ju ändå är ett av de bättre och på det var det 70%. Tjoho! 

Vi började också fundera på var solen kan tänkas vara mest? Är det inåt Danmark och Limfjorden dit vi är på väg eller är det ner längs kusten och Fyn där vi seglade förra året? Vi vill ju trots allt ha så mycket sol det går eftersom det varit rätt kallt ett tag nu så vi känner att målet inte är det viktiga längre utan vi är flexibla och ställer in "solkompassen" ;-)

Under tiden vi funderar på detta så var vi ändå rätt överens att vi ville åka kanalen in de 13 nm till Ålborg. Jag har varit här många gå ger som barn och Svante hade också positiva minnen av staden. Sagt och gjort! 

Igår på eftermiddagen kastade vi loss...eller ja mest Svante eftersom det regnade en hel del och han tyckte jag kunde hålla mig inne och ta det lugnt. Jag satte mig ner och tänkte att jag tar inte av mig skor och jacka riktigt än om han ropar och behöver min hjälp...vilket sällan brukar hända när det gäller Svante. Men plötsligt hör jag hur motorn inte vill starta och Svante blir irriterad...hm, inte heller riktigt likt honom....sen kommer det. Han ropar att jag får komma upp ändå och när jag då tittar ut ser jag att vi ligger loss och lugnt och stilla glider in i hamnen. Jag försöker återigen starta motorn som är helt död medan Svante skuttar fram och håller ut oss från båten framför oss som vi fint glider förbi och in mot kajen där han kan hoppa i land och sätta fast oss igen. Jag behövde inte säga något utan vi skrattade båda två och var nöjda över att det var så lugnt i vind och vatten trots allt. Svante sa själv att han är ju väl medveten om att det är bland det dummaste man kan göra att lägga loss innan man startar motorn men det var ju så lugnt och varför skulle motorn inte starta?? Ja varför inte? Det chansar vi ju inte på en gång till ;-)
Svante för sedan ner i motorrummet och ett par minuter senare gick motorn så fint som den brukar. Nu kunde vi äntligen ta oss i väg mot Ålborg. 

Väl i Ålborg är det två broar där det behövs broöppning. Det stod visserligen klart och tydligt att det skulle ske om ca 15 minuter men ändå hittade Svante en plats vid stadskajen! Å då menar jag stadskajen! Det var bara att kliva i-land så var vi mitt i centrum. Inga andra båtar låg såklart hör men det fanns ställen att lägga till..men jag hann ju uttrycka:-" kan man verkligen lägga sig här, får man det?" 
Å i nästa ögonblick ser jag skyltar längre bort där det står att man inte får lägga till men det står inte här :-) Och skulle det vara så att det inte är okej så kommer väl någon och säger till oss ;-)

Bästa platsen för att sen gå upp på bargatan och hitta något att äta och nu på morgonen vaknade vi av att solen strålade in i båten. Svante har gått med Coccos till bageriet för att köpa något till morgon kaffet och själv sitter jag i linne och shorts i sittbrunnen i strålande sol och lyssnar på en trumorkester som spelar dagen till är, det är ju danskarnas midsommar idag Sankt Hans. 

Just nu känns det som om solkompassen fungerar alldeles utmärkt....men vart det bär senare idag eller imorgon har vi inte bestämt än....Vi tar det som det kommer och ser var solen verkar lysa som mest.

Pst...detta skrevs i tisdags 23/6, men wifi först nu därför lite sent. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar