tisdag 9 juni 2015

"Sjung om studentens lyckliga dar….."En dag fylld av glädje, fokus på det enkla och skratt över generationer

Då har vi landat i vardagen igen efter Olivers studentdag i fredags och visst har det gått några dagar men lite vill jag dela med från oss även om det blir i efterhand.

Till en början så hade vi fantastisk tur med vädret! Solen strålade i hela dagen och vinden hade mojnat så på torsdagen kunde partytältet som införskaffats sättas upp utan risk att blåsa sönder.
Redan på torsdagen blev det fullt hus hemma hos oss. Min mamma och bror dök upp på onsdags kvällen och på torsdagen kom Elias hemvändande från Oslo samt Olivers kompis Sandra från Kungsbacka så vi hade många till hjälp och att skratta med redan i förberedelserna.

Mycket kan sägas och visst hade jag och jag vet även Svante, stunder då stressen kom över oss men ofta var den andra lugn i det läget och det vände snabbt. Jag hade nog aldrig kunnat tro att jag, vi (men mest jag eftersom jag tidigare har varit en väldigt lätt stressad person..) skulle vara så lugna och kunna njuta så mycket både dagen innan och själva studentdagen.
Vi upptäckte att det funkade även denna dagen som så många andra att skala av sånt som faktiskt inte behöver göras….så som…..att vara med på Arenan där det skulle vara uppträde för studenterna av andra elever och familj, släkt var välkomna…Vi hade tänkt att gå men när solen strålade och vi kände att det var rätt skönt det vi höll på med…i kombination med att vi inte kände några som skulle uppträda samt att Elias uttryckte att han inte ens kom ihåg att vi hade varit på arenan när han tog studenten för han hade inte sett oss där….ja då var valet inte så svårt att istället sätta oss i trädgården och ta lite lunch i solen :-) Efter det fanns det inte mycket stress kvar endast möjligen lite nervositet som nog är rätt normalt i en "modern familj" där det alla ska samlas på samma ställe…..ex med nya respektive och ex svärföräldrar med nya svärföräldrar o.sv….men även det gick ju faktiskt riktigt bra och vi hade trevligt med brorsan som grillade hamburgare till alla som kom, sen var det tårta inköpt på ett konditori i stan och alla var nöjda och glada trots att vi inte hade gjort någon jättebuffé och bakat tårtan själva ;-)



Vi kunde verkligen njuta även om det var vi som höll i kalaset. Så ja, jag klappar oss lite på axeln för jag tycker vi löste det bra med minimal stressfaktor. Skratten fortsatte när några lämnade och Olivers kompisar ramlade in fler och fler eftersom de skulle samlas hos oss innan de skulle ner på stan igen. Mitt bland alla dessa ungdomar satt min mamma med sin brutna fot och hade trevligt, Svantes föräldrar dansade med ungdomarna, ja svärmor till och med fick en av de unga killarna att bugga! Sen var ju Svante, jag och min bror där (mellangenerationen…haha) och sen då en hel hög med härliga, glada ungdomar och alla umgicks med varandra. Det var till och med så att de hade svårt att slita sig från vår trädgård för att gå ner till stan så de sköt på det rätt länge :-D

Som sagt en härlig dag inte bara för Oliver som tog studenten och fick stipendie utan även för alla oss andra som fick vara med och uppleva detta på ett så här avslappnat sätt.

Härliga familj och alla ungdomar <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar