torsdag 30 juli 2015

Från känslan till att lättare kunna andas till en klump i halsen.......

Äntligen var det dags och komma ut en sväng med båten igen efter massa jobb och hektiska dagar.....inte så många dagar för mig som gör Svante men ändå....

Vi hade inte vågat hoppas på sol när vi lämnade Vänersborgs marina i torsdags förmiddag....mörka moln runt omkring men tro det eller ej så strålade solen och värmde skönt. Inte mycket till vind och den lilla som fanns var nordlig och gav oss motvind men det gjorde inte så mycket för vi ville bara komma iväg en liten bit. 

När Svante bad mig styra lite så fick jag vinden och solen i ansiktet, tog ett djupt andetag och plötsligt kändes det så mycket lättare att andas! Inte för det hade varit svårt innan men ungefär som känslan av vara lite förkyld och täppt i näsan och plötsligt släpper det och det känns så mycket bättre för varje andetag. Lycka!

Vi pratade och njöt en stund till Svante plötsligt bad mig styra igenschaktat gick ner i båten...
Svordomar.....
Vatten i båten igen och mycket denna gången!! 
Igång med pumpen och Svante började ösa med hinkar också.
Det kändes som om jag stod i vattnet och styrde och det var det som hade fått Svante att gå ner och kolla för han tyckte båten låg väldigt lågt.
Jag föreslog att vi skulle gå in till land och eftersom vi var precis utanför Sikhall så gick vi dit.
När vi hade lagt till och motorn stängdes av och Svante hade fått bort vattnet så kunde han se var det läckte....eller ja förhoppningsvis så var det bara det....En nippel verkade vara problemet. Den ska smörja axeln och täta hylsan....hm grekiska för mig haha...tur Svante har koll. Svante gjorde en provisorisk lösning och det verkade funka. Inget mer vatten kom in.
Puh! 
Det var läskigt på riktigt tyckte vi båda. Man är inte så kaxig när man är ute med båt och det står vatten upp på durken i båten! 

När vi.kände oss lugna i att det inte kom mer vatten så tog vi ett dopp och bastade. Hur skönt som helst i regnet. Hamnvärden i Sikhall tände bastun åt oss, det är service. Det borde finnas bastu i alla hamnar i Sverige när det är sådana här somrar...

I bastun reflekterade över händelse och även de andra sakerna som hänt i sommar samt tuff segling. Visa hade kanske tyckt att det händer lite väl mycket tråkiga saker nu och att vi har otur o.sv......men vi känner faktiskt inte så någon av oss. Vi är rörande överens om att alla sommaren äventyr hjälper oss att lära oss hantera olika mindre roliga situationer när vi är på båten och det utan att få panik utan hjälpas åt att hitta lösningar på problemet och göra det bästa av situationen. Vi lär oss också nya saker som är bra att tänka på och det är ju faktiskt bra att det händer nu så vi får veta vad som behöver fixas  och förebygga att det händer igen innan vi drar iväg för långt.

Sen hade vi väl kanske önskat att det var så enkelt så det var den läckan Svante hittade som var problemet...men tyvärr....När vi seglade hemåt igår eftermiddag så gick det torrt och fint till ända tills vinden dog helt och vi fick gå för motor. I början när vi kollade kölsvinet fanns inget vatten men efter en stund var det där igen och verkade nu komma från annat ställe än det som fixats provisoriskt....Nu upptäckte vi det tidigt eftersom vi var extra observanta men Svante har lite att kolla i helgen nu när jag rymmer hemifrån några dagar ;-)
Jag sitter nämligen på tåget mot Växjö och min mamma för att imorgon åka vidare med henne ner till Åhus för min son Noahs konfirmation. 

Med detta önskar jag en skön lördag oavsett var du är och vilket väder du har ;-) 
Kom ihåg det blir vad du väljer att göra det till....ett problem kan bli något lärorikt eller kanske till och med ett äventyr ....och visst låter det bättre och känns bättre att tänka så

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar